Jakie akcesoria potrzebujesz?
- Pędzel – specjalna szczotka z miedzi i nylonu, aby „otworzyć podstawę”
- Żelazko – jest przeznaczone do stopienia i włączenia wosku do podstawy, lub można użyć korka
- Szpachla i środki czyszczące – specjalne skrobaki, środki czyszczące są używane do usuwania nadmiaru wosku
Początek i sposób smarowania?
1. Znalezienie komory smarowania
Klasyczna komora do smarowania nart znajduje się pośrodku nart biegowych - pod butem narciarza i w pewnej odległości od jego czubka i pięty. Długość komory smarowania zmienia się w zależności od rodzaju nart, stylu jazdy i biegacza. Łatwy sposób na znalezienie komory smarowania polega na umieszczeniu nart na płaskiej powierzchni i ułożeniu papieru pod podstawą. W miejscu, w którym przesuwa się papier, znajduje się komora smarowania.
2. Czyszczenie narty
Przed każdą jazdą na nartach należy najpierw wyczyścić narty ze starego wosku i brudu (jeśli to konieczne). W klasycznych nartach wosk jest najpierw usuwany w strefie pionowej, a następnie na bieżni. Stosowane są specjalne skrobaki i środki czyszczące.
3. Otwórz bazę
Przed smarowaniem nart parafiną zaleca się „otwarcie” podstawy za pomocą pędzla. Istota polega na podgrzaniu podstawy, jej szorowaniu i usuwaniu parafiny oraz mikroskopijnych resztek, co sprawia, że podstawa jest gotowa do wchłonięcia większej ilości wosku, który będzie trwał znacznie dłużej.
4. Stosowanie parafiny
Nałożyć wystarczającą ilość parafiny, aby żelazko nie dotykało podstawy podczas prasowania. Miękką parafinę można nanosić na zimno. Jeśli potrzebujesz zmiękczyć parafinę, nałóż ją na rozgrzane żelazko. Zastosuj zwartą warstwę parafiny z większą ilością uderzeń i wystarczającym naciskiem. Zwróć szczególną uwagę na komorę smarowania.
5. Prasowanie
Podczas prasowania stosuj się do instrukcji dołączonych do wosków. Nigdy nie przekraczaj zalecanej temperatury o więcej niż 30˚C (jeśli nie masz żelazka ze skalą temperatury, obserwuj, jak parafina topi się - nie wolno czuć ani widzieć dymu).
6. Usunięcie resztek
Po prasowaniu zostaw narty ostygnąć (z wyjątkiem bardzo twardych parafin). Dopiero wtedy zeskrob resztki. Zaczynamy od rowka specjalnym skrobakiem, a następnie powierzchnią podstawy. Zeskrob równomiernie z końcówki na koralik, aż parafina opuści podstawę. Pamiętaj, aby lekko wyczyścić krawędzie nart.
7. Polerowanie
Ostatnim krokiem jest ponowne szczotkowanie, aż ślizg zostanie całkowicie wypolerowana.
Jakie są rodzaje wosków?
Przez funkcję dzielimy woski na:
- smarowanie na poślizg (parafiny) – zmniejszyć tarcie spowodowane ruchem nart biegowych na śniegu. Ich celem jest dotarcie do gładkiej powierzchni podstawy, do której nie przechodzą kryształki śniegu.
- smarowanie na odbicie – ich celem jest umożliwienie narciarzowi odbicia się od podłoża podczas zatrzymywania i ładowania nart, ale jednocześnie nie zwiększają tarcia poślizgu. Są one stosowane do komory smarowania.
Jakiego wosku użyć?
Wybierz wosk pod względem aktualnych warunków śniegowych i temperatury:
Woski ślizgowe
Są one oznaczone kolorem odpowiednim dla określonej temperatury (uważaj, kolorowe oznaczenia różnią się nieznacznie w zależności od producenta):- Czerwone - temperatury od 1 ˚C i wyższe
- fioletowy - dla temperatur od -2 ° C do 2 ° C
- niebieski - dla temperatur od -6 ° C do -1 ° C
- zielony - dla temperatur od -15 ° C do -5 ° C
Woski na odbicie
Podzielone są według koloru i konsystencji (należy zachować ostrożność, kolorowe oznaczenia różnią się nieco od różnych producentów):- W płynie – do śniegu gruboziarnistego, oblodzonego i starego:
- czerwony - temperatura od 0 ˚C do wyższej
- srebrny - dla temperatur od 0 ° C do 3 ° C
- fiolet - dla temperatur od -3 ° C do 3 ° C
- niebieski - dla temperatur od -6 ° C do 0 ° C
- twarde – drobnoziarnisty i nowy śnieg w proszku:
- czerwony - temperatury od 1 ˚C i wyższe
- fiolet - dla temperatur od -2 ° C do 2 ° C
- niebieski - dla temperatur od -6 ° C do -1 ° C
- zielony - dla temperatur od -15 ° C do -5 ° C
Jeśli jeździsz na nartach przez cały dzień i nie wiesz dokładnie, jakie warunki śniegowe wystąpią, użyj miękkich, ciepłych wosków. Zaleca się traktowanie komory smarowania płynnym woskiem.
Jeśli spodziewasz się ocieplenia podczas narciarstwa biegowego, spróbuj wosków warstwowych - nałóż wosk na bazie wosku (należy go wyprasować), a następnie nałóż mocniejszy wosk. Gdy wosk zostanie wytarty na polu, miękki wosk zaczyna działać. Ta procedura dotyczy zarówno wosków ślizgowych, jak i wznoszących. Można również zastosować kilka warstw wosku, aby zwiększyć trwałość i trwałość warstwy ochronnej. Osiąga się to przez zastosowanie kroku wosku twardszego, a następnie wosku odpowiadającego temperaturze zewnętrznej. Woskowanie przeprowadza się następnie w konwencjonalny sposób.
Jeśli wiesz, że cały dzień będzie mroźny, a śnieg pozostanie twardy, nanieść na parafinę twardą wosk odpowiedni dla temperatur ujemnych, pocierać ją ostrożnie i prasować, a następnie nałożyć bardziej miękką warstwę skórki na komorę pionową. W przypadku poślizgu poślizgowego podczas wspinaczki, zastosuj więcej miękkich pnączy.