Podstawowe prawa klienta zgodnie z ustawą nr 159/1999 Dz.U., z późniejszymi zmianami oraz ustawy nr 89/2012 Dz.U. – kodeks cywilny, z późniejszymi zmianami:
- Przed zawarciem umowy o organizację wycieczki klient otrzyma wszystkie potrzebne informacje dotyczące wycieczki zgodnie z 9a ustawy nr 159/1999 Dz.U., w sprawie niektórych warunków prowadzenia działalności gospodarczej oraz w sprawie wykonywania niektórych działalności w branży ruchu turystycznego, z późniejszymi zmianami, tj. np. miejsce docelowe podróży albo pobytu, środki transportu, zakwaterowanie, wyżywienie, itp.
- Biuro podróży ponosi wobec klienta odpowiedzialność za należyte świadczenie wszystkich usług turystycznych zawartych w umowie o organizację
- Klient otrzyma numer telefonu na wypadek nagłej potrzeby albo dane dotyczące miejsca kontaktowego, w którym może skontaktować się z biurem podróży albo agencją podróży pośredniczącą w sprzedaży
- Klient może z odpowiednim wyprzedzeniem oraz ewentualnie po uiszczeniu kosztów dodatkowych przenieść umowę o organizację wycieczki na inną osobę.
- Podwyższenie ceny wycieczki możliwe jest tylko w przypadku wzrostu konkretnych kosztów (np. wzrostu cen paliwa), o ile taka opcja została wyraźnie ustalona w umowie o organizację wycieczki, nie później jednak niż 20 dni przed rozpoczęciem Jeżeli wzrost ceny przekroczy 8 % ceny wycieczki, klient jest uprawniony do odstąpienia od umowy. Jeśli biuro podróży zastrzeże sobie prawo do podwyższenia ceny wycieczki, to w przypadku obniżenia odpowiednich kosztów, klientowi przysługuje prawo do uzyskania zniżki ceny wycieczki.
- Klient uprawniony jest do odstąpienia od umowy bez uiszczenia opłaty anulacyjnej (opłaty storno) oraz do zwrotu wszystkich płatności w przypadku istotnej zmiany jakiegokolwiek zasadniczego elementu wycieczki za wyjątkiem W razie odwołania wycieczki przez biuro podróży przed rozpoczęciem wycieczki klientowi przysługuje prawo do zwrotu ceny wycieczki oraz ewentualnie do odszkodowania.
- Klient uprawniony jest do odstąpienia od umowy bez uiszczenia opłaty anulacyjnej (opłaty storno) przed rozpoczęciem wycieczki, jeżeli w miejscu docelowym podróży albo pobytu lub w jego bezpośredniej okolicy występują nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, mające istotny wpływ na realizację wycieczki lub na transport osób do miejsca docelowego podróży albo pobytu (np. poważne problemy związane z bezpieczeństwem w miejscu docelowym podróży albo pobytu, które mogą wpływać na wycieczkę).
- Klient uprawniony jest do odstąpienia od umowy przed rozpoczęciem wycieczki pod warunkiem zapłaty odpowiedniej i uzasadnionej opłaty anulacyjnej (opłaty storno).
- Jeżeli po rozpoczęciu wycieczki nie można zapewnić zrealizowania jej zasadniczych elementów wynikających z umowy, klientowi należy zaproponować odpowiednie, bezpłatne rozwiązanie zastępcze. Klient uprawniony jest do odstąpienia od umowy bez zapłaty opłaty anulacyjnej (opłaty storno), o ile usługi nie są świadczone zgodnie z umową, fakt ten wpływa istotnie na świadczenie usług zawartych w wycieczce, a biuro podróży nie zaproponowało klientowi odpowiedniego rozwiązania zastępczego.
- W razie niezrealizowania albo nienależytego świadczenia usług turystycznych zawartych w wycieczce, klientowi przysługuje prawo do zniżki ceny wycieczki, odszkodowania albo zniżki ceny i odszkodowania jednocześnie.
- Biuro podróży zobowiązane jest do udzielenia pomocy, jeżeli klient znajdzie się w trudnej
- W razie popadnięcia biura podróży w stan upadłości klientowi przysługuje prawo do zwrotu zapłaconej zaliczki albo ceny wycieczki wraz z ceną zapłaconą za bon na wycieczkę w przypadku niezrealizowania wycieczki, lub do różnicy pomiędzy zapłaconą ceną wycieczki a ceną częściowo realizowanej wycieczki w przypadku upadłości po rozpoczęciu realizacji W razie popadnięcia biura podróży w stan upadłości po rozpoczęciu realizacji wycieczki, która obejmuje również transport, zostanie zapewniona repatriacja klienta. DER Touristik CZ, a.s., Regon: 45312974, z siedzibą Babákova 2390/2, Praha 4, Chodov, zapisane w rejestrze handlowym prowadzonym przez Sąd Miejski w Pradze, syg. akt: B 7557 zapewniło sobie ochronę na wypadek upadłości (ubezpieczenie gwarancji albo gwarancja bankowa) za pośrednictwem podmiotu Raiffeisenbank a. s., Regon: 49240901, z siedzibą Hvězdova 1716/2b, 140 78 Praha 4, kontakt: tel.: +420 800 900 900, fax: +420 234 402 111, email: info@rb.cz. Klient powinien skontaktować się z wymienionym podmiotem w przypadku niezrealizowania usług z powodu upadłości biura podróży.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2015/2302 implementowana do czeskiego porządku prawnego w postaci ustawy nr 159/1999 Dz.U., w sprawie niektórych warunków prowadzenia działalności gospodarczej oraz w sprawie wykonywania niektórych działalności w branży ruchu turystycznego, w brzmieniu ustawy nr 111/2018 Dz. i § 2521 - 2549a ustawy nr 89/2012 Sb. – kodeks cywilny, w brzmieniu ustawy nr 111/2018 Dz., które są dostępne na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju Lokalnego (http://www.mmr.cz); niniejsza forma publikacji posiada charakter informacyjny.